Lokalny informator dla osób niepełnosprawnych Ruda Śląska
zobacz więcej Strona główna Istota projektu Autorzy Kontakt
Strona główna    Terapia, rehabilitacja, wsparcie    Metody rehabilitacji dzieci z uszkodzeniem mózgu

Metody rehabilitacji dzieci z uszkodzeniem mózgu

POLECANE PRZYCHODNIE I OŚRODKI:
Poradnia Rehabilitacji Leczniczej
41-703 Ruda Śląska ul. Lipa 2 ,
woj. śląskie, tel: 032-3401372
Ośrodek Adaptacyjny dla Dzieci Niepełnosprawnych Ruda Śląska
Ruda Śląska, Ul. Wita Stwosza 1
41-705 Ruda Śląska
telefon: 0-32 240-90-38
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Warsztat Terapii Zajęciowej
41-705 Ruda Śl., Plebiscytowa 12
woj. śląskie, tel. 032-2428262
Ośrodek dla Niepełnosprawnych Miłosierdzie Boże Mikołów- Borowa Wieś
43-190 Mikołów - Borowa Wieś,
ul. Gliwicka 366,
tel./fax+48 32 2386021
Ośrodek rehabilitacji dziennej -punkt wczesnej interwencji
41-500 Chorzów, ul. Dąbrowskiego 55a ,
woj. śląskie , tel: 032-3482545
Samodzielny Ośrodek Rehabilitacyjno-Oświatowy dla Dzieci Niepełnosprawnych
40-887 Katowice ul. Ułańska 5a ,
woj. śląskie, tel: 032-2504499
Gabinet rehabilitacyjny
41-806 Zabrze ul. Wyciska 5 ,
woj. śląskie, tel: 032-2714352
http://www.ztr.zabrze.pl
Adresy i telefony innych przychodni w Rudzie Śląskiej i okolicach znajdziesz na stronie:
http://szukaj.sluzbazdrowia.pl/Rehabilitacja-medyczna
BIP: biuletyn.abip.pl/mops_r_sl
Adres e-mail mops@ruda-sl.pl
METODY WSPOMAGAJĄCE REHABILITACJĘ
Hipoterapia
Hipoterapia stanowi "proces usprawniania psychoruchowego dzieci, młodzieży i dorosłych z różnymi schorzeniami i zaburzeniami rozwojowymi". Wzorzec ruchowy dziecka siedzącego na koniu odpowiada ruchom konia w stępie. Następują tu naprzemienne wychylenia i prostowania miednicy, ruchy ciała w przód i w tył oraz lekki ruch rotacyjny całego kręgosłupa. Elementem terapii są także dodatkowe wymachy nóg w trakcie jazdy konnej. Zajęcia z hipoterapii stabilizują i wzmacniają wzmożone napięcie mięśniowe. Zasadniczą zaletą hipoterapii jest to, że dzieci wykonują w jej trakcie takie ćwiczenia, które w innych warunkach sprawiają im duże trudności. Hipoterapia stanowi atrakcyjną formę usprawniania dzieci i znacząco wpływa na sferę psychospołeczną dziecka. Zajęcia usprawniające występujące w tak prowadzonej formie motywują dziecko do współpracy w usprawnianiu. Ponieważ odbywają się w warunkach naturalnych (np.w lesie, na łące), udostępniają dziecku również kontakt z przyrodą.
Więcej informacji o hipoterapii oraz ośrodkach prowadzących tą terapię znajdziesz na stronach:
www.hipoterapia.org
www.padok.net
http://www.stadniny.pl
Delfinoterapia
Metoda ta polega na zabawach dzieci z delfinami, w czasie, których mali pacjenci wykonują określone ćwiczenia ruchowe. W czasie tych zabaw wiązki ultradźwięków emitowane przez delfiny przenikają przez ludzkie tkanki powodując drobne korzystne zmiany w zniszczonych komórkach. Delfiny ciekawi u człowieka wszystko, co odbiega od normy np. protezy czy też nowotwory i tam właśnie wysyłają swoje ultradźwięki regenerując zniszczone komórki. Podczas zabawy z delfinami zwiększa się też u człowieka wydzielanie endorfin, czyli naturalnych substancji produkowanych przez przysadkę mózgową. Endorfiny zmniejszają odczucie bólu, głodu, ułatwiając oddychanie, wpływają na termoregulację oraz wydzielanie się różnych hormonów. Efekt terapii okazał się rewelacyjny, udało się pomóc ponad 15 tys. dzieci, zwłaszcza cierpiącym na autyzm. Maluchy, które nie potrafiły wypowiedzieć ani jednego słowa teraz, rozmawiają czytają i reagują na otoczenie. Aby terapia odniosła sukces mały pacjent musi trafić do ośrodka w wieku 7 miesięcy-6 lat. Na świecie działają tylko trzy takie centra m.in. na Ukrainie i USA. Czas oczekiwania na przyjęcie do tych placówek wynosi ponad rok.
Wkrótce delfinoterapia będzie prowadzona w Aquaparku w Tarnowskich Górach.
Więcej informacji znajdziesz na stronie:
http://www.delfinoterapia.cuprum.pl
Dogoterapia( kynoterapia )
Jedna z metod rehabilitacji, w której odpowiednio przeszkolony Pies-terapeuta wspomaga w wieloprofilowym usprawnianiu dzieci i dorosłych a także pomaga osobom starszym czy zagubionym w zachowaniu lub wręcz nawiązaniu kontaktów ze światem zewnętrznym. Bezpośredni kontakt z psem pomaga osobom chorym
w kształtowaniu umiejętności okazywania emocji oraz rozwija spontaniczną aktywność ruchową. Metoda ta pozwala na poznawanie budowy ciała psa ,kształtowanie schematu własnego ciała , na doskonalenie sprawności ruchowej ,stymulowanie zmysłów: słuchu, wzroku, dotyku .Ćwiczy koncentrację uwagi i wyzwala spontaniczną aktywność dziecka w zabawie z psem . Uczy troski o higienę własną i psa - mycie rąk, czesanie, karmienie ,okazywania emocji i uczuć związanych z kontaktem ze zwierzętami oraz naśladowania ruchu poprzez obserwowanie czynności wykonywanych przez psa i naśladowanie ich np. chodzenie, siadanie, leżenie ,nauka samodzielności ? samodzielne wykonywanie zadań z udziałem psa (chodzenie na smyczy, czesanie, elementy tresury) ,ćwiczenia relaksacyjne
Więcej informacji znajdziesz na stronach:
http://www.dogoterapia.net
http://www.dogoterapia.com
http://www.dogoterapia.net.pl/index.html
W zależności od stopnia niepełnosprawności, diagnozy i zaleceń lekarskich zajęcia są indywidualnie dopasowywane do konkretnych osób
Opracowanie:
mgr Anna Remiorz- rehabilitant
Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany przez
Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego