Lokalny informator dla osób niepełnosprawnych Ruda Śląska
zobacz więcej Strona główna Istota projektu Autorzy Kontakt
Strona główna    Edukcja osób niepełnosprawnych    Kształcenie niepełnosprawnych na poziomie podstawowym i...

KSZTAŁCENIE NIEPEŁNOSPRAWNYCH
NA POZIOMIE PODSTAWOWYM I GIMNAZJALNYM

Minister wprowadził tutaj zmiany szczegółowe w zakresie obowiązującego już wcześniej rozporządzenia na ten temat - oznacza to m. in. uaktualnienie obowiązujących ramowych planów nauczania w poszczególnych rodzajach placówek publicznych na poszczególnych etapach edukacji dziecka. W załącznikach znajdują się tabele wyznaczające ilości godzin nauki obowiązkowych i innych zajęć edukacyjnych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
Przepisy zawarte w tym rozporządzeniu dotyczą także oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów niepełnosprawnych, za wyjątkiem dzieci i młodzieży z głębokim upośledzeniem umysłowym.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Rozporządzenie to niesie z sobą 6 załączników zawierających podstawy programowe dla różnych placówek, w tym także specjalnych.
Linki:
  1. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej: www.sejm.gov.pl
  2. Ministerstwo Edukacji Narodowej: www.men.gov.pl
  3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej: www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
  4. Ustawa o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami (tekst jednolity aktualizowany): http://prawo.vulcan.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=1
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 roku w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania: bip.men.gov.pl/akty_pr_1997-2006/rozp_82.php
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 stycznia 2003 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania: bip.men.gov.pl/akty_pr_1997-2006/rozp_207.php
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach: bip.men.gov.pl/akty_pr_1997-2006/rozp_197.php
  8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych: www.men.gov.pl/bip/akty_pr_1997-2006/rozp_140.php
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych: www.men.gov.pl/bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20080418.pdf
  10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych: www.men.gov.pl/bip/akty_prawne/rozporzadzenie_300407.pdf
  11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół: www.men.gov.pl/bip/akty_pr_1997-2006/rozp_155.php
Ustawy i rozporządzenia wciąż ulegają zmianom. Poruszanie się po tym gąszczu rozrastających się dokumentów jest bardzo trudne. Najczęściej do podstawowego dokumentu (np. ustawy o systemie oświaty z 1991 roku) dopracowuje się niewielkie zmiany lub uzupełnienia zawierając je w odpowiednim dokumencie - ustawie lub rozporządzeniu - i od tej chwili, aby mieć aktualny obraz uregulowań prawnych, należy odnaleźć wszystkie tzw. "późniejsze zmiany" i czytać je wraz z najstarszym dokumentem, co jest bardzo skomplikowane. Niewiele dokumentów jest dostępnych w tzw. tekście jednolitym, gdzie uwzględniono i wprowadzono narastające przez lata zmiany.
Ustawy i rozporządzenia Ministerstwa Edukacji wyznaczają prawne ścieżki tworzenia jak najlepszego systemu edukacji. Pozwalają uczestnikowi tego systemu poznać swe prawa obowiązki. Najważniejsze jednak są konkrety - dlatego więc, korzystając z wiedzy zdobytej z suchych zapisów ustaw i rozporządzeń, trzeba umieć odnaleźć "żywy" system edukacji w konkretnym środowisku. I tak, wiedząc już, że każda placówka musi mieć swój statut nakreślony ogólnie w rozporządzeniu, warto przeczytać ten, który posiada interesująca nas szkoła. Znając założenia ministerstwa dotyczące zasad oceniania uczniów, możemy zapoznać się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania w placówce, która nas interesuje. Orientując się w prawie możemy też zapytać o dodatkowe zajęcia w szkole, o pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Należy jednak pamiętać, że nie tylko Ministerstwo Edukacji zajmuje się sprawami edukacji osób niepełnosprawnych. Edukacja to bowiem nie tylko lekcja matematyki w szkole. I choć nie jest to proste zadanie, warto szukać wsparcia w różnych miejscach. Czasem pomoc niepełnosprawnym pojawia się tam, gdzie nikt jej nie nakazał żadnym rozporządzeniem czy ustawą - bywają takie przypadki...
Opracowanie: mgr Marlena Mazurek - oligofrenopedagog
Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany przez
Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego